Elektroniskās mājas lietas un BIS

Kopš šī gada 1. marta būvniecības informācijas sistēmā (BIS) ir obligāti elektroniski jākārto mājas lietas visas daudzdzīvokļu dzīvojamās mājās, kurās ir vairāk nekā trīs dzīvokļi. Šāda prasība tika ieviesta, lai uzlabotu mājas pārvaldīšanas procesus, radītu godīgu konkurenci pārvaldnieku starpā un nodrošinātu visas ar māju saistītas dokumentācijas glabāšanu vienuviet. Tomēr, tie nav vienīgie ieguvumi šādas prasības un sistēmas ieviešanai, jo savas priekšrocības ir gan namu pārvaldniekiem, gan dzīvokļu īpašniekiem.

BIS ir pieejama visa ar mājas lietu saistītā informācija – finanšu pārskati, pārvaldīšanas līgums, īpašnieku lēmumi, pilnvaras, tāmes, izdevumu pārskati un citi dokumenti, ir iespēja organizēt kopsapulces un aptaujas, 

Kā norāda AS “Civinity Mājas” Dzīvojamo ēku pārvaldīšanas atbalsta speciāliste Evita Bajera, kura ar BIS darbojas no paša projekta sākuma,  visu būtisko dokumentu atrašanās vienuviet, atvieglo arī pārvaldnieku darbu, jo ir vieglāk orientēties dokumentos. Šobrīd BIS sistēma ir savienota arī ar “Civinity Mājas” klientu pašapkalpošanās portālu civinity.e-saimnieks.lv un laika gaitā BIS atrodamie dokumenti būs pieejami arī tur, līdz ar to klienti varēs vienuviet redzēt ne tikai sev interesējošo informāciju, bet arī izmantot citas portāla sniegtās iespējas. 

Kā atzīst Evita, pēc jaunās prasības ieviešanas, turpmāk situācijās, kad tiks pārņemta māja no kāda cita namu apsaimniekotāja, būs atvieglots mājas pārņemšanas process, jo ir skaidrs, ka visa ar māju saistītā informācija un dokumentācija pa konkrēto objektu ir pieejama un glabājas BIS. Tas nozīmē, ka tiks nodrošināta informācijas pēctecība un būs vieglāk izprast situāciju ēkā. 

Attiecībā uz dzīvokļu īpašniekiem, ja īpašuma tiesības ir nostiprinātas zemesgrāmatā, tad pieslēgties BIS var izmantojot portālu latvija.lv. Dzīvokļu īpašniekiem ir dotas vairākas iespējas mājas lietā – nosūtīt paziņojumus pārvaldniekiem vai citiem dzīvokļu īpašniekiem, ierosināt kopsapulces vai aptaujas, pieteikt apsekošanas vizītes pārvaldniekam, pievienot lēmumus, mainīt savu kontaktinformāciju un iesniegt pilnvaras. 

Protams, viens no lielākajiem ieguvumiem ir iespēja iepazīties ar mājas lietu jebkurā laikā un jebkurā vietā, kas iepriekš ir radījis dažādus izaicinājumus dzīvokļu īpašniekiem, jo namu pārvaldnieki ne vienmēr ir nodrošinājuši iedzīvotājus ar viņiem aktuālo informāciju. 

Būtiska ir arī iespēja elektroniski piedalīties kopsapulcēs un aptaujās, kas atvieglos kopības lēmumu pieņemšanu un veicinās ēkas atjaunošanas darbus, līdz ar to arī lēmumu pieņemšanā varēs piedalīties tie iedzīvotāji, kas ikdienā, piemēram, uzturas ārzemēs.